De stijgende complexiteit van het marketing- en communicatielandschap gaat heel vaak samen met een stijging in het aantal agentschapspartners die bedrijven aanspreken voor het creëren en implementeren van hun plannen.
foto: Avelino Calvar Martinez via Burst
Op een bepaald moment worden managers geconfronteerd met de moeilijke keuze: consolideren of diversifiëren? Het beste ecosysteem heeft weinig te maken met het aantal agentschappen waaruit het bestaat, hoewel er toch zo iets is als té veel. De cruciale vraag is in hoeverre alle partners nog relevant zijn voor de veranderende noden van het bedrijf. Zijn ze al dan niet complementair? Of vechten ze alleen maar voor een groter aandeel uit je budget?
Een aantal indicatoren wijzen erop dat het agency ecosysteem moet herbekeken worden:
Duplicatie van rollen, kosten en manuren tussen de verschillende bureaus
Gebrek aan merkcoherentie
Versnippering van je budget
Verminderde impact van de marketing inspanningen
Je team loopt van de éne alignerings-meeting naar de andere
Volgende tips kunnen in dat geval een eerste aanzet geven om het agency ecosysteem te optimaliseren:
1. Zet toekomst gerichte ambities in de Lead
Vertrek niet vanuit de noden die je vandaag hebt. Het hertekenen/bijsturen van je ecosysteem doe je niet elk jaar. Vertrek altijd vanuit de scope/behoeften (en dus profielen van expertise) die je nodig zal hebben om de ambitie voor de komende jaren waar te maken.
2. Hou rekening met de interne partners
Sommige delen van je totale scope/behoefte worden misschien uitgevoerd door een intern departement (in- versus outsourcing) of een, al dan niet tijdelijke, set-up van freelancers. Ook zij maken deel uit van het ecosysteem en dienen betrokken te worden bij de optimalisatie.
3. Vergeet de ‘onzichtbare’ agencies niet
Er zitten steeds meer agencies in je ecosysteem dan je denkt. De kleinere, de agencies die ‘maar af en toe’ geactiveerd worden, de agencies die minder visibiliteit hebben... Minder zichtbaar betekent daarom niet minder noodzakelijk naar optimalisatie toe.
4. Meet de FTE input van je team
De tijd en energie die je team steekt in het managen van het ecosysteem kost geld. Het verleggen van de focus van het ecosysteem management naar meer waardevolle, interne scope komt motivatie vaak ten goede.
5. Geen ecosysteem zonder systeem
De naam zeg het zelf. Zelfs het meest optimale ecosysteem kan energie en geld laten wegvloeien zonder de ondersteuning van het juiste operationeel model. Als adverteerder zit je bij het hertekenen van het governance model in de driver-seat.
PitchPoint helpt merken om hun agency ecosysteem te auditen en aan te passen. Voor meer informatie raadpleeg onze website of contacteer anja@pitchpoint.be .
Comments