top of page
Writer's pictureChris Van Roey

De drie dimensies van een adverteerders-bureaurelatie

Op basis van een uitgebreid onderzoek van PitchPoint bij adverteerders en bureaus onderscheiden we drie dimensies die een relatie performant en duurzaam maken: expertise, proces en attitude.



Expertise: we evalueren of de juiste competenties en vaardigheden aanwezig bij het bureau en bij de adverteerder; dit domein bevat 5 aspecten: competentie, inzicht, strategie, creatie en ROI; enkele voorbeelden:

voor de adverteerder: - wij leren van het bureau - het bureau gebruikt data en kwantitatieve bronnen om een strategische richting te bepalen - het bureau heeft een duidelijk inzicht in onze zakelijke doelstellingen - het bureau levert sterke creatieve concepten en ideeën - het bureau draagt in hoge mate bij aan business- en merkresultaten - …

voor het bureau: - de klant houdt ons scherp - de klant deelt alle nodige informatie - de klant geeft praktisch advies dat leidt naar actiegerichte output - de klant staat open voor innovatief en creatief werk - de klant meet en geeft toegang tot business resultaten

Proces: we evalueren de parameters die verbonden zijn aan de efficiënte van de relatie; of we efficiënt samenwerken; of de processen gesmeerd lopen; dit domein bevat 5 aspecten: project management, planning, sizing, samenwerking en implementatie; enkele voorbeelden:

voor de adverteerder: - het bureau betrekt de juiste mensen op het juiste moment - het bureau levert wat het belooft op tijd en binnen budget - het bureau wijst voldoende personeel toe aan de taken - het bureau werkt constructief samen met alle interne stakeholders - de voorstellen van het bureau beantwoorden aan de briefing - …

voor het bureau: - de klant heeft een efficiënte meeting structuur en interne samenwerking - de klant betrekt ons tijdig in de planning en in het proces - de klant is toegankelijk voor meetings en telefoongesprekken - het validatieproces bij de klant is efficiënt - de klant geeft duidelijk briefings

Attitude: we evalueren hier de meer 'zachte' kant van de relatie; of de chemie aanwezig is tussen beide partijen; of we dezelfde waarden delen; dit gaat o.a. over elementen zoals transparantie, engagement, vertrouwen, leiderschap en wendbaarheid ; enkele voorbeelden:

voor de adverteerder: - het bureau pakt conflicten vroegtijdig en in alle transparantie aan en staat open voor feedback - het bureau vindt een hoge mate van betrokkenheid essentieel voor zakelijk succes - het bureau draagt bij aan een wederzijds partnerschap, aan vertrouwen en aan open discussies - het bureau is geloofwaardig voor het beïnvloeden van richting en verandering - het bureau toont veel flexibiliteit en wendbaarheid om snel vooruit te komen - …

voor het bureau: - de klant is ondersteunend en constructief bij het geven van eerlijke feedback - de klant vindt een hoge mate van betrokkenheid essentieel voor zakelijk succes - de klant draagt bij aan een wederzijds partnerschap, aan vertrouwen en aan open discussies - de klant beschouwt ons als een echte partner - de klant toont veel flexibiliteit en wendbaarheid om snel vooruit te komen

De verschillende dimensies kunnen zowel op een kwantitatieve als op een kwalitatieve manier geëvalueerd worden. Beide zijn interessant: kwantitatieve data zijn snel in een oogopslag interpreteerbaar en laten makkelijk vergelijkingen toe; kwalitatieve data geven daarnaast de juiste context en geven een beter begrip van de cijfers.


PitchPoint ontwikkelde recent een geautomatiseerde tool COLLAB die het volledige evaluatieproces kan begeleiden van online vragenlijst tot gestandaardiseerde rapporten.

Het COLLAB tool is ondertussen goed ingeburgerd in de Belgische markt waardoor er ook benchmarks ter beschikking zijn. Op die manier kan je niet alleen op een systematische manier uw eigen vooruitgang meten, maar kan je deze ook vergelijken met de gemiddelden in de markt.

Voor meer informatie over COLLAB contacteert u bij PitchPoint chris.van.roey@hey.com.


44 views0 comments

Comments


bottom of page